Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 LDR, rollkur, hyperfleksion...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 12:20

Ja, kært barn har mange navne, men fælles for dem alle er, at de indsnævrer hestens luftveje og giver øget hjertefrekvens når de praktiseres.


Artiklen findes i denne måneds nr. af Eqiupage, og hos Cavallo er den tilgængelig her på nettet på tysk.

Jeg har med hjælp fra Googleoversæt og ordbog, oversat de vigtigste steder i artiklen...


Her er et link til artiklen på tysk, der er 6 sider.


www.cavallo.de/medizin/neue-studie- zur-rollkur-liefert-alarmierende- ergebnisse.386954.233219.htm?skip=0



Side:1


Nye studier af rollkur giver alarmerende resultater.


Et nyt endoskop giver mulighed for at se ind i hestens hals/svælg. Det bør sætte en stopper for de pæne ord om rollkur/hyperfleksion.


Dyrlæge Ulf-Michael Stumpe spreder hestens højre næsebor med to fingre og skubber en tynd sort slange ind. Hesten er irriteret, men står stadig stille. "Dette er et videokamera, et endoskop" siger den 29- årige dyrlæge.


"Denne optagelse bliver overført via radio til min computer. Så mens hesten bliver longeret eller redet, kan jeg derfor undersøge svælget og strubehovedet". "Dette endoskop er nyt: Hidtil kunne luftvejene kun undersøges ved stilstand eller på løbebånd, fordi udstyret, var så stort, at det var nødt til at stå lige ved siden af heste".


Forskerne har brugt udstyret til at undersøge virkningen af rollkur/hyperflektion.



Side:2

Luftvejen bliver indsnævret


16 skolehest blev i løbet af 2 uger longeret med henholdsvis lange og meget korte indspændingstøjler.

Hver hest blev longeret i 11 min. med lange indspændingstøjler, og blev derefter longeret i yderligere 14 min. med korte indspændingstøjler.


Der var straks tydelige ændringer i strubehoved og svælg, ved hyperflektion blev fedt og muskulatur presset sammen i ganascheområdet


Ulf-Michael Stumpe forsøger at illustrere den indsnævring der sker af luftvejene: "Tag et reagensglas med en diameter på tre centimeter i munden og løb et 100-meter løb. Du vil hurtigt blive forpustet og gispe efter luft".


Hesten vil forsøge at udvide sine luftveje ved at spænde i musklerne, disse muskelspændinger forplanter sig i hele kroppen.


Hos en af testhestene var der blod som følge af sprængning af slimhinderne, Ulf-Michael Stumpe ved endnu ikke hvorfor de fine blodkar brast.


Han har to formodninger: "Måske er det det det skiftende tryk i svælget/halsen - eller også er det fastklemte blodåre der bliver skubbet til side i den ekstreme halsposition, mens arterierne stadig opbygger tryk".


I den naturlige holdning er strubehovedet og svælg lyserødt




Blødninger forsaget af rolllkur/hyperfleksion




Side:3

Trykket stiger i halsen


Forskerne målte også varmeudstrålingen fra hesten i forskellige holdninger under longering.


Armgard von der Wense stod i midten under longeringen og fotograferede hestene med termografisk kamera.


Hver hest har forskelligt varmemønster, derfor blev hver hest først filmet med lange indspændingstøjler derefter med korte, for at kunne sammenligne billederne.

De røde områder betyder at der er kraftig blodgennemstrømning og at området er varmt. De blå områder viser nedsat aktivitet i blodgennemstrømningen og musklerne.



Side:4

Blodgennemstrømningen ændrer sig




Området omkring ganacherne er iøjnefaldende. Billederne afslører at området altid er rødt, når hesten er løst indspændt. Med korte indspændinger er området grønt eller blåt.

Området ved bugen/flankerne er markant rødt ved hesten, når den er kraftigt indspændt. (der er nogle formodninger om hvorfor det er sådan, læs det via googeloversæt, det er til at forstå meningen)


www.cavallo.de/medizin/neue-studie- zur-rollkur-liefert-alarmierende- ergebnisse.386954.233219.htm?skip=3


På de termografiske billeder er det ikke muligt at se hvordan f.eks. lungerne og de dybere liggende muskler reagerer.


Side:5

Hyperfleksion giver en låst ryg.

Bøjningen af hestens hals giver ikke kun spændinger i muskulaturen og stjæler hestens mulighed for at trække vejret frit - men det indvirker også psykisk.


For at finde ud af hvor stressede hestene i longen var, blev hjertefrekvensen målt under longeringen og man tog regelmæssigt spytprøver for at måle koncentrationen af stresshormonet kortisol. Disse data er endnu ikke færdigbehandlede.


Heste der var stramt indspændt havde, uafhængigt af gangart, en højere hjertefrekvens, end dem med løse indspændingstøjler.


Ved longering med stramme indspændinger var der et klart billede af at hestens organer var mere belastede, end ved en fysisk mere korrekt hoved-hals holdning.



---


Så er det vist på sin plads at vise en af de tegninger FEI gav som retningslinie, da de forbød rollkur og hyperfleksion - men tillod LDR....


www.epona.tv/ index.php?id=318&tx_tt...23d0b66771









De venligste hilsner Louise

***


I TRAIN HORSES TO EAT CARROTS


0
0
Svar på denne tråd
 
 God tråd
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 12:38

Synes det er rigtig godt der bliver undersøgt mere om dette emne...


Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd
 
 SUPER spændende undersøgelse
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 12:40

FEDT Louise at du har gidet oversætte så meget. Jeg hakkede mig igennem i går med min googleoversætter - men tror nok jeg manglende ordbogen :-)


Jeg synes undersøgelsen er RIGTIG RIGTIG spændende, og den giver da i hvertfald også svar på, hvorfor ldr-hestene er så ufattelige muskelfattige i halsen og ved halsroden og foran og bag skuldrene, som vi har gået og kigget på. Måske gider de også svaret på hvor vi er nogle med meget rundmavet heste ;-)


Lidt irriterende at den ene af billedmomentet har cuttet bagved væk :-(


jeg læste også noget med at man ville kunne se rygspændingerne på ldr-hestene - men at det krævede man kunen optage med det varmesøgende kamera oppefra - det må de meget, meget gerne snart få gjort :-)


Jeg er meget meget vild med de billeder af varmeudstrålingen - de siger rigtig meget, synes jeg.


Det er KLAMT det med at svælget bliver mast så voldsomt, men igen det er jo også svaret på de blå tunger, som man ser mange heste rende rundt med.


RIGTIG godt at de også har målt på stress - er spændt på at se hvad resultaterne siger endeligt. Hjerterytmen kan jo have noget at gøre med at de ikke kan få vejret.


Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 enig - super godt med forsksning
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 12:41

ENIG i at det er godt det bliver undersøgt. Det er rart at få nogle fakta på bordet for ldrs skadelige virkning (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)


Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Meget interessant
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 12:47

Meget interessant undersøgelse.


Jeg får samme tanker, som da jeg læste Heste-nettets aprilsnar om en masse millioner til at undersøge effekten af roll-kur. Først tænker jeg: åh nej, hvor er det synd, at nogle heste nu skal udsættes for roll-kur for at man kan undersøge effekten. Dernæst tænkte jeg: men der er jo rigtig mange heste, der bliver udsat for roll-kur hver eneste dag, og nogle hestes ubehag i en forsøgs-situation kan godt forsvares med de forhåbentlig rigtig mange heste som efterfølgende slipper for ubehaget. Men den tankerække holder jo kun stik, hvis undersøgelsen også får den effekt.


Det var i hvert fald opmuntrende at se at Sanne Henningsens ridt i DM-finalen på en hest foran lod (det meste af tiden) og uden halepisken blev honoreret med dagens tredjeplads på trods af dårlige piaffer. Måske er der håb om at tidens roll-kur-mode en dag bliver betragtet som dressurridningens "mørke og uoplyste middelalder" - jeg har da lov at håbe.


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 12:54

Ja, utrolig spændende læsning!!!


MVH Pernille



*Skovbakkens Avalon*




! R.I.P Dear Tana C *Miss You* !




Ledige bokse i Viby J. (Århus) -

Se Præsentation!

0
0
Svar på denne tråd
 
 rigtig god artikel
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 13:05

Ja det er en rigtig god artikel, og det er godt at der kommer flere og flere undersøgelser om dette :-) Hvad mon frk. Anky siger til dem? Jeg håber at mange ryttere der enten rider roll kur eller deres hest meget bag lod, tager dette til sig og prøver at give deres hest meget mere plads fortil :)


Rigtig godt indlæg!!



Hilsen Mette!

Linette mus <3 Din skøre prinsesse

"Når ridning går fra at være en kunst til en krig, er der noget grueligt galt..."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen dog..
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 13:16

Tankevækkende læsning - men utrolig spændende læsning..



Mvh.

Regina Sørensen


Wega, RDH, venter føl efter Bøgegaardens Laurino.
Indehaver af den dejlige ridehest Ramiro.


Søger du en ridehest til låns? Så kig nærmere på Xanthos på min præsentation. Skriv PB ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 13:26

FEDT at de har forsket i dette og fundet facts frem på bordet om at hverken Rollkur eller LDR er hensigtsmæssig ridning!!!




Mercedes 2.3 -rust,velholdt stationcar sælges,god hestebil :)

Lykkelig ejet af 2 Bøffer, Muffedisen og 3 herlige hunde :)

Nu med Muffen i løsdrift og de 2 Bøffer til August ligeså :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 13:33

Gemmer forresten lige tråden...



Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd!

Lykkelig ejet af 2 Bøffer, Muffedisen og 3 herlige hunde :)

Nu med Muffen i løsdrift og de 2 Bøffer til August ligeså :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Meget spændende
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 13:56

tusind tak :) Det er skræmmende hvor meget det hæmmer hesten af gå så langt inde. Og den går jo ikke engang helt inde ved bringen, den viser bare i helt alm. LDR holdning.


Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -




0
0
Svar på denne tråd
 
 gad vide hvad
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 16:15

Fru Munch vil forsvare sin ridning med nu??? skammeligt at folk finder den form for ridning brugbart dyremishandlign er sgu det rette ord.


Staro Hit

&

Baby

0
0
Svar på denne tråd
 
 bagparten...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 21:50

nu er de viste billeder så det jeg personligt mener er i rollkur stilen. = ikke ok.


Men dyb ridning men bagpartsaktivitet er det mest hestevenloige træning man kan lave. om hovedet er bag eller foran lod et jeg ret ligeglad med. jeg tænker udelukkende over hvad der sker i bagparten.... så må mulen være hvor den vil.


MEN.... se lige på BAGPARTEN på de viste billeder, der hvor hesten er i "rollkur" ser man jo TYDELIG bagpartsaktivitet, hvilket vel bekræfter at det er meningen med ridningen og ikke at alt muligt andet som det beskyldes for.


iøvrigt er de billeder vel ikke 5 pottter p.. værd ??? skulle hestens øjne fks påvirkes som billederne viser?)

egentligt ser man vel bare i den viste rækkefølge en kold hest til den er varmet op ??

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 22:03

Jeg mener, især efter sådan en undersøgelse, at det må være mere end MEGET vanskeligt at forsvare LDR, hyperflektion eller roll-kur. Man kan da ikke ignorere det her skrevne og tilskrive det tilfældigheder, at hesten er kold eller at det er underordnet hvor hesten har næsen, når nu der skrives ganske tydeligt, at hesten er yderst besværet som det mindste ubehag i denne sammenhæng...det er da under ingen omstændigheder ok at ignorere!!!!?.


Er dyrets bagpartsaktion og overlinie vigtigere end en hest der, grundet den bagudvendte hovedstilling, ikke kan få vejret og endog pådrages indre blødninger...det er da et langt, langt ude syn at have på sin ridemetode???!!!...jeg er rystet!!!!


Zahrah Hamrah El Azraff...mindre kan ikke gøre det (;

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 22:19

Connie: Kunne ikke være mere enig...Usmageligt er det!!!!



Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd!

Lykkelig ejet af 2 Bøffer, Muffedisen og 3 herlige hunde :)

Nu med Muffen i løsdrift og de 2 Bøffer til August ligeså :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeanette..
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 22:45

Ja usmageligehd kommer jo i mange variantioner.


Kan se en masse muskelhunde og tatoveringer på din profil.


Det er fks noget som jeg taget dyb afstand fra, fordi jeg åbenbart ikke forstår den "livsstil" men kan nu ikke udtale mig om dine hunde eller tatoverede personer på billederne er "som de forventes at være ifølge pressen/familien danmark" ligesom en "LDR" hest ikke er tvunget til noget, er alle med en tatovering og en hund som din ikke automatisk voldelige rockere vel


Ja der findes enkelte svinehunde i alle kategorier. men en dressurhest er på et vist plan rides nu engang bare ikke i holdning 100% af tiden.... så holder de altså ikke.


den LDR der udføres af 90% af dem der bruger er det mest hestevenlige og løsgørende ridning der findes. med lig med det folk oplever når de "traver af".


Men somme tider ændrer folk opfattelse af tingene efterhånden som de får mere viden. jeg syntes faktisk det er lidt trist at det at alle dem der generer "ldr" sjældent selv er dressurryttere over let niveau. for enhver der har en gående dressyr hest ved at at man ikke kan ride sin hest i konkurrenceholdning hele tiden. bare tanken... det er jo absurd at tro hesten skulle kunne holde til det.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 22:54

Så du mener der findes to muligheder. Holdning eller rollkûr/LDR?

Ser du virkelig ikke andre muligheder. Jeg lader så 90% af tiden gå med halsen strakt ud foran sig omkring manke højde, så lader jeg hende at et par gange rejse sig lidt mere, afhængig af hvor meget hun kan bære den pågældene dag, hvor efter hun igen får lov at strække sig, for så til sidst at få lov at slippe hovedet helt, så hun ikke skal bruge muskel kræft, og så er vi færdige. Endnu er hun aldrig i konkurence holdning, mne hun knækker ALDRIG mellem anden og tredje hals hvirvel, og hun går KUN bag lod hvis jeg laver fejl!


Det at luftrøret forsnævres vælger du blot at se stort på, eller ?





"Når man går mere op i at komme den rigtige vej til målet, end målet i sig selv"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:05

Øhhh, hvad hulen har tatoveringer og hunde med træningsmetoder at gøre? Havde du nogle bogstaver du ikke vidste hvad du ellers skulle bruge til?


Men somme tider ændrer folk opfattelse af tingene efterhånden som de får mere viden. jeg syntes faktisk det er lidt trist at det at alle dem der generer "ldr" sjældent selv er dressurryttere over let niveau. for enhver der har en gående dressyr hest ved at at man ikke kan ride sin hest i konkurrenceholdning hele tiden. bare tanken... det er jo absurd at tro hesten skulle kunne holde til det.


Hvem er det der får mere viden og så ændrer holdning?


Er der intet alternativ til LDR og/eller "konkurrenceholdning? (I grunden et afskyeligt ord. Er det PM´s opfindelse?)


Hvem er det du mener, tror at en hest SKAL rides rejst HELE tiden?


Hvis du ikke kan tage argumenter seriøst fra ryttere der ikke rider på højere niveau, hvad så med argumenterne fra dem der gør? Det er, underligt nok, dem der oftest bliver overhørt.



Chris!

I never give up - I never give in...


Min erfaring er summen af mine fejl!

0
0
Svar på denne tråd
 
 kan jo ikke se bagpart
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:10

Så vidt jeg kan se, kan man netop IKKE se bagparten på nogle af billeder - hvilket jeg personligt synes er ærgerligt. Det man kan se på ldr-billederne eller galopbillederne er flanken, hvilket der også kommenteres på i artikel fordi det er bevægelsesmuskler - som dem sidder i ryggen - og dem bør ikke være statisk spændte ligesom rygmuskaluturen ikke bør være det. Det hele står i artiklen :-)


Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:10

Sarah...lige præcist det sidste og i øvrigt også det du starter med at beskrive, er også spg.mål jeg kunne tænke mig at få besvaret.


Jeg rider heller ikke m eller s klasser pt. Jeg har just tilredet min 3 års, så de klasser har lange udsigter.


Jeg har tidligere haft en hest, som jeg stort set selv har uddannet


, og han var påbegyndt pirouettearbejde og de mere samlende øvelser,så jeg vil da sige at vi var klar til mere end L-klasserne. Men hvis konkurrenceridning kun muliggøres vha LDR, jamen så er det ikke der jeg skal slå mine folder. Aldrig er heste jeg har redet, blevet redet i LDR, Rollkur eller hyperflektion..men netop været redet længere og udløste, som løsgørende øvelser og kun redet mere bærende, såfremt de muskulært var klar til det...og det skete kun langsomt og gradvist...nærmest automatisk, så at sige, efterhånden som uddannelsen skred frem og muskulaturen derved var klar.


Hvordan synes man selv det er relevant, i denne sammenhæng, at drage paraller til tatoveringer og muskelhunde. Det handler jo om fordomme, og ikke om facts der er forsket i, som netop viser hestens generelle dårlige velfærd ved en sådan ridemetode.En ridemetode, der beviseligt, er skadeligt for hestens velbefindende


Zahrah Hamrah El Azraff...mindre kan ikke gøre det (;

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bag lod
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:14

Her er et moment.


Opvarming bag lod. er det "dyremishandling" ????


så ja jeg er ligeglad om den ligger som på billedet, 2 cm længere fremme eller tilbage med mulen. det er jo ikke mulen man skal ride "på plads", men alt andet på hesten.



Moekvii : grunden til at jeg fks indrager muskelhunde er for at fordi en ejer af disse siger denne ridning er usmagelig, men en del af hendes livsstil er usmagelig for en masse andre selvom den selvfølgelig er ok for hende. somme tider skal man måske prøve at opleve tingene selv inden man dømmer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 undrer mig ..
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:15

Jeg synes det er mærkeligt at heste pludselig ikke længere kan holde til at gå 'konkurrenceholdning' (hermed mener jeg let foran lod eller i lod) - da jeg red dressurlandsstævner, gik min pony da ALTID i konkurrenceholdning - på nær i opvarmningen, hvor han blev redet frem og ned. Det samme gjorde min store hest, som blev startet i MB. Men det var da det da altid i konkurrenceholdning jeg trænede - og de kunen de nu sagtens klare :-)


Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 søs...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:18

da jeg var lille fodrede vi også hestene udelukkende med havre og halm. og så fik de lidt hø i ny og næ. det kunne de også sagtens klare


Men heldigvis er jeg og mange andre blevet klogere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 godt så
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:21

Men de kan jo så tydeligvis heller ikke tåle at gå bag lod :-) blodudtrækninger i halsen, problemer med at få vejret, blå tunger, øget hjertefrekvens :-)


Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Søs...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:26

den blå tunge = tungen over biddet. det ville den have fået uanset hvor mulen var. (bare for ikke at rive om i den diskussion så siger vi bare en enkelt rytter er en svinehund men derfor skal han vel ikke sætte de 1000 vis af andre i bås?, eller mener du også alle med tatoveringer er rockere?)


Blodudtrækninger i halsen ? = baseret på hvad... et enkelt billede fra en enkelt hest i en artikel ???


problemer med at få vejret ? ikke noget af dem jeg har set ?


0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:28

Det er muligt, at du ikke har ment det sådan, men at begynde at kommentere negativt på personlige ting (som f.eks. muskelhunde og tatoveringer) hos sine diskussions-"modstandere", kan faktisk kun tolkes som et rent nederlag, idet personer, der benytter den slags personlige angreb igennem en diskussion, typisk er løbet tør for argumenter.


Men jeg håber da, at jeg har misforstået dit indlæg?



Hilsen Linda.


Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke specielt
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:29

Nu tænker jeg ikke specielt på kittel - men på alle de andre med blå tunger der forbliver inde i munden, men som tydeligt set ud af de åbne munde :-)


Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 7-9-13
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:36

"Blodudtrækninger i halsen ? = baseret på hvad... et enkelt billede fra en enkelt hest i en artikel ???"



Hm, er det virkelig kun på min computer, at der står


".....16 skolehest blev i løbet af 2 uger longeret med henholdsvis lange og meget korte indspændingstøjler."




Hilsen Linda.




Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lindakw
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:37

Nej er absolut ikke ude på at genere nogen, prøver bare at sætte tingene i perspektiv.


fordi noget/nogen ikke er som en selv eller ens overbevisninger betyder netop ikke at det er forkert eller "usmageligt".


Der er næsten altid en grund til at mennesker handler og kæmper for det de tror på, og der er helt sikkert noget rigtigt og noget forkert i alle ridegrene.


og syntes det er fokert at svine ting til man ikke ikke selv har prøvet eller oplevet på tæt hold.


fks at der er ekstremt stor forskel på ldr og rollkur. det sidste tager jeg da dyb afstand fra, men dem der "sviner til" kan jo ofte ikke se forskellen. der kan jeg måske sætte i perspektiv i at en "pæn pige/mand" godt kan have en tatovering og en muskelhund uden at være rocker.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor er forskellen
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:41

Jeg gentager lige Louise


Ldr jf. FEI's def:



Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Linda...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:44

igen.


hestene her er HEVET/tvunget ind i indspændinger. det har da ingen relevans til LDR RIDNING ? eller ?


jeg kunne også hive en kæmpende modvillig hest ned til jorden i en indspæningsdims og sige "frem og ned er ødelæggende fordi hesten ville da få samme symptomer ved at blive tvunget den vej. alt tvang er ødelæggende.


Ønsker man at skrive/læse negativt om noget er det nemt at få forstærket det billede af det ukendte som man har.


egentligt burde de da fokusere på hvor ødelæggende det er at longere sin hest generelt istedet for. samt brug at indspænding ved dette.

0
0
Svar på denne tråd
 
 men hvad enten
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:47

Men uagtet om man sidder på hesten eller den går i en longe så er halsen krøllet sammen så:


Der var straks tydelige ændringer i strubehoved og svælg, ved hyperflektion blev fedt og muskulatur presset sammen i ganascheområdet


Ulf-Michael Stumpe forsøger at illustrere den indsnævring der sker af luftvejene: "Tag et reagensglas med en diameter på tre centimeter i munden og løb et 100-meter løb. Du vil hurtigt blive forpustet og gispe efter luft".


Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 søs...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:54

kan du vitterligt ikke med det bare øje se stor forskel på de 2 billeder ?


den tegnede er ldr, og den på thermografien er rollkur.


ved du bruger mange timer på det, så hvis du gider at måle graderne og sætte det ind ??? for den på thermografien er mange grader under LDR illustrationen.


og mest relevant. den er tvunget ind at en låst død ikke eftergivende indspænding som den kæmper mod. absolut ingen relevans til en tøjle. (medmindre tøjlen holdes af en meget stærk peron der ider udelukkede med formål at ødelægge hesten, de finde måske i lille antal, men de få% er der jo i alt hver der findes af ridegrene samt alt andet i livet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 samme sag
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:59

Ganaschen klemmes uanset om den ldr'er for blød hånd eller hård ufleksibel hånd. Det er jo hovedet der klemmer ganaschen sammen - ikke hånden. Og resultatet er stadig at hesten har svært ved at få vejret.





Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Fair nok
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 23:59

...Mie, jeg har sikkert nok været for "nærtagende" (ikke at jeg selv hverken har muskelhunde eller tatovering ).


Det er da dejligt (synes jeg), at du klart skelner mellem LDR og Rollkur.


Og ja, jeg kan sagtens følge og forstå, at det er svært at udholde, at noget, som man synes fungerer rigtigt godt og er glad for, bliver kritiseret og ofte nedgjort af andre.


Dét, der så hele vejen igennem denne - efterhånden konstante diskussion på alle fora - går igen og igen, er jo, at der hele tiden kan diskes op med efterhånden ganske mange både mere og også mindre videnskabelige (og nej, de er ikke allesammmen vildt signifikante) undersøgelser, pilotprojekter og forsøg, som alle faktisk i en eller anden grad viser (hvad enten man bryder sig om det eller ej), at ridning bag lod IKKE er hensigtsmæssigt for hesten.


Hvis dét ikke giver stof til eftertanke, så vil jeg vove at postulere, at modtageren desværre ikke ejer evnen til eftertanke. Surt nok (især for hesten).


Der er til gengæld ikke ét eneste tilsvarende bare nogenlunde videnskabeligt bevis for, at ridning bag lod gavner hesten. Er det egentligt ikke lidt weird?


Der er til gengæld en masse "personlig erfaring" for, at ridning bag lod - og især rollkur - gavner RYTTEREN en masse.




Hilsen Linda.






Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia ...- ikke Mie
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 00:05


..AAArgh, jeg fik lige blandet 2 tråde sammen.


Mit ovenstående indlæg var til Rosalia og ikke "Mie".


Beklager navneforvirringen.





Hilsen Linda.






Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 søs...
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 00:06

der er jeg ikke enig.


der er absolut stor forskel på om hesten er tvunget ind, og kæmper imod. lægger alt sin vægt fremover

(svarer til at vi står på hovedet, selvom vores holdning fra når vi står på fødderne lægger der et langt større pres på hals,nakke,svælg osv.)


eller hvis du selv lægger din hage ned og ind mod brystkassen afslappet eller hvis en "maser/hiver dit hoved derned" mens dine muskler går imod.


så mener absolut ikke det kan sammenlignes med ridning.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia...
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 00:12

Hvordan ser du at hesten kæmper mod indspændingen og lægger al sin vægt fremover?



Chris!

I never give up - I never give in...


Min erfaring er summen af mine fejl!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Frivilligt?
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 00:13

Rosalia, mener du at den tegnede equipage forestiller en hest, som selv vægler at gå med næsen bag lod?


Eller mener du "bare" at den er redet derned med mindre end tre kilos træk i hver tøjle (hvad var det nu tøjletræks-undersøglsen viste som gennemsnitligt tøjletræk hos dressurrytterne?)?


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia, nok engang...
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 00:30

Jeg kan godt forstå, at du synes, at der må være forskel på, om en hest er hevet ind bag lod eller om den er "lokket" ind bag lod.


Så snart en hest er "hevet" ind bag lod, har den automatisk en modstand på den stilling, som dens hovede/nakkeled er anbragt i.


Enhver modstand giver en øget (statisk) muskelspænding, og i dette tilfæde (LDR under modstand fra hesten) er der absolut ingen tvivl om, at muskelspændingen forværrer både luftgennemstræmning i halsen samt blodtilførslen til muskulaturen omkring bl.a. nakke/hals/svælg.


Hesten har så sådan rent mekanisk samtidigt en formindsket vinkling mellem kæbe og hals, som betyder, at svælg og luftrør får mindre plads.


Hvis hesten ikke yder modstand imod at gå LDR, er der jo naturligvis ikke den samme øgede muskelspænding (som en en slags "trods"), men der er stadigvæk en formindsket vinkling mellem kæbe og hals, som betyder, at svælg og luftrør får mindre plads.


Samtidigt må man så påregne, at i det øjeblik, at en hest "aktivt" går med på at trække underkæben ind mod underhalsen, vil der reflektorisk ske nogle ændringer i det, der hedder "muskel-synergierne" videre bagud i kroppen.

Det er bl.a. disse synergi-ændringer, som ikke altid er sådan vildt hensigtsmæssige (eks. hesten taber ryggen).


MEGET kort fortalt er "muskelsynergier" en betegnelse for fastlagte rækker af muskel-"kæder", som reflektorisk samarbejder m.h.p. et optimalt koordineret og yderst hensigtsmæssigt bevægelsesmønster, som er unikt indenfor hvert eneste art.




Hilsen Linda.




Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 01:15

Rosalia: Javel, og hvordan i alverden kan mine tatoveringer og muskelhunde nogensinde gøre skade på andre levende væsener???

Hvordan det overhovedet kan sammenlignes fatter jeg dælme ikke??

Hvorfra ved du noget om hvad jeg har set og oplevet siden du kan udtale dig om dette??


Jeg har tilfældigvis oplevet en del "alternativt" ridning igennem mine mange år som hestepasser nogle ret store steder, og jo, jeg har set næseblod, blå tunger og meget stressede heste og de kom godt nok ikke af at gå rundt med næsen foran lod


Hvordan kan du overhovedet forsvare at en hests vejrtrækning besværliggøres ved at rides bag lod?? Det er iorden, så længe den ikke er tvunget derind??


Og nej, der er vist ikke nogen herinde der forlanger at deres heste skal gå i "konkurrenceholdning" hele tiden og konstant.. Tværtimod går det vist mere ud på at lade den få frihed fortil og så samle den sammen i momenter, for til sidst at den kan bære sådan en holdning i et helt program...


Jeg er virkelig dybt forarget over folk kan vælge at forsvare LDR, for det er bare et andet navn for Rollkur.. At folk i det hele taget kan komme med så dumme udtalelser som drejer ind på "hesten kan da heller ikke se noget i støvsugerholdning"

Hvis man nu kiggede lidt på remonteholdningen, støvsugning, kald det hvad du vil, vil man se heste med hesten foran lod, gerne en del endda, og TADAAA... Derved har hesten ikke fået frataget sit syn... Hvorimod en hest bag lod kan se mindre end normalt.. Det er da ganske meget logik for perlehøns? Hestens synsvinkler har været klarlagt i maaaaange år efterhånden.... Det kan man vist ikke rigtig dreje emnet ind på for at fjerne fokus fra det egentlige problem... Smerterne og kroppens stærkt nedsatte korrekte funktionsmuligheder


Heste lider i stilhed... Lige indtil den dag de stejler, får gjordkrampe, ikke vil gå venstre om, ikke vil gå ned ad bakke osv osv osv....


Så jo Rosalia.. Jeg syntes det er usmageligt at man rider sin hest bag lod med vilje, især efter denne forskning støttede de allerede viste resultater indenfor dette forskningsemne.. At du finder min livsstil usmagelig, kan jeg virkelig ikke andet end ryste på hovedet af.. For der er lang vej fra at se fjollet ud i andres øjne, til at gøre skade på andre!!!!



Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd!

Lykkelig ejet af 2 Bøffer, Muffedisen og 3 herlige hunde :)

Nu med Muffen i løsdrift og de 2 Bøffer til August ligeså :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 08:15

Hvorfor blev debatten pludselig personlig?

Om jeg begriber din lyst til at svine andre mennesker til, på bagrund af hvad...? En tegning på huden, og en hunderace du ikke ville vælge? Det synes jeg virkelig er at synke dybt

Forstår ikke at du kan forsvare ldr/rollkur ridning, når det just er bevist at hesten får vejrtræknings problemer....?

Det går nok, så længe den ikke er tvunget/hevet derind ?


Så vidt jeg ved er det ikke bevist at Jeanettes hunde foråsager manglende blodgennemstrømning, eller hende eller hendes kærestes tattoveringer foråsager dårligere vejrtrækning ?


Man må da håbe at andre ikke vælger at blive personlig i denne debat


Håber iøvrigt at Rosalia har det godt


Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det gør ingen forskel
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 08:32

Ja, det er da foruroligende læsning. Men så kan jeg, som endnu mere foruroligende læsning, oplyse, at det i hvert fald ikke får Pia Munck, som går og udbreder LDR i dk, til at ændre mening. Jeg har haft en lang mailkorrespondence med hende, fordi jeg var meget forarget efter at have været til hendes clinic (bl.a. hvor hestene blev spændt ind med glidetøjler), og her pointerede jeg, at hvis LDR var så godt, som hun påstod, så kunne det da ikke være så svært for en flok dyrlæge at lave nogen undersøgelser af f.eks. hvilke muskler der blev aktiveret, så man kunne få lidt videnskabelig dokumentation for, hvad det var metoden gjorde. Hendes svar var, at man ikke kunne ride på dyrlægers undersøgelser. Øh nå. Jeg pointerede i øvrigt også en udtalelse fra en hestefysioterapeut, som mente at hesten, som der også står herover, blev låst i ryggen, og hendes svar til dette var, at hun da ikke havde set fysioterapeuten ride til VM så hun havde nok ikke så meget forstand på det og hendes mening talte ikke. Godt så! Med andre ord, så er det i hvert fald uden for rækkevidde at få Pia Munck til at ændre mening - og i øvrigt også de fleste af Pia Muncks tilhængere. Der er ingen af dem der har nogen saglige argumenter, og alligevel påstår de, at vi andre bare ikke kan se, at de har ret. Jojo, jeg tror såmænd jeg vil stille op som statsminister, for det kan da være jeg også har evnen til at overbevise folk om ting som ikke giver mening, for man behøver jo tydeligvis ikke have nogen argumenter for at have ret!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Interessante...
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 08:51

...eller rettere totalt gakgak udtalelser fra PM!


- Sig mig, har Pia Munch egentligt nogensinde redet VM eller OL?


Hvis hun ikke har, bør hun jo så efter eget udsagn holde bøtte og tage og pakke sammen, for så ved hun jo ingenting om heste ellere ridning!



Det er da utroligt og ganske foruroligende, hvad folk kan finde på at sige....og så endda i dyb alvor!!




Hilsen Linda.



Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Linda...
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 09:20

Linda: det var en af mine favorit-pointer ved både clinic og den efterføldende debat; nemlig at argumenter kun gælder nogen gange! F.eks. påstod hun jo, at rollkur var en myte og at det kun drejede sig om billeder af uheldige momenter. Samtidig viste hun selv en masse billeder af ryttere/trænere hun ikke brød sig om (de var imod LDR) - og her var billederne jo sandheden for, hvordan de red. Hendes kommentar til at jeg pointerede dette var, at jeg jo bare selv kunne stille op til foto-shoot, så skulle hun nok vise hvor mange dårlige momenter hun kunne fange hos mig. Pointen var jo netop, at man altid kan finde et dårligt moment hos nogen, og at et billede kun viser et udsnit af hele sandheden, og det gælder vel for både de metoder vi synes om og ikke synes om. Men hendes modargument var så at jeg bare selv kunne stille op - og var pointen ikke netop, at billeder ikke nødvendigvis viser hele sandheden?? Personligt er jeg holdt op med at svare på LDR-trådene (lige med bortset fra denne ene gang ;) ), for jeg har endnu ikke fået et eneste godt argument for LDR. Og da jeg i en tidligere tråd blev ved med at pointere dette, var svaret fra LDR-rytteren, at det havde hun da skrevet meget om længere oppe i tråden, så det gad hun ikke at skrive igen. Øh, godt argument, for der stod jo ingenting af de ting, jeg spurgte ind til!

Desværre er jeg så heldig at der i det ridehus, jeg kommer i, er det præcis modsatte af LDR, og de er ligeså hjernevaskede (undskyld) som LDR-folkene, hvor det bedste argument er "det kan du jo nok se, for det giver da sig selv". Her handler det om at få hestens hoved op (noget med at den skal knække i den rigtige nakkehvirvel), og når man taler med dem som rider hos damen, så lirer de præcis samme smøre af som underviseren selv gør. Hvis det ikke er hjernevask, så ved jeg ikke hvad det er! At damen så mener at vi andre mishandler vores heste, bl.a. ved at vi giver dem næsebånd på, er jo så en anden sag. Ja jeg foretrækker nu et næsebånd så min hest går med lukket mund og så jeg har en let kontakt til biddet. At deres heste udvikler en kæmpe underhals og har færre muskler på bagparten end min endnu ikke trænede 4-års er jo så for mig kun en kendsgerning om at de er galt på den. Problemet med den slags er, at de jo selv synes det er så fantastisk, og de forsøger, ligesom Pua Munck, at overbevise os andre om, at det er så godt. Ja jeg er i hvert fald ikke overbevist, og det bliver jeg heller ikke uanset hvor mange gange man fyrer den samme remse af. Uden at fornærme nogen, men så ser jeg det lidt ligesom Jehovas Vidner, som altid kommer og banker på døren. Ja det er da fint at de tror på det, men hvorfor skal de forsøge at "redde" os andre med deres metoder, når nu vi så kraftigt gør opmærksom på, at vi ikke er af samme mening? Hav jeres mærkelige holdninger, men hold dem for jer selv, det gælder Jehova, LDR, og så det der med at knække i den ønskede nakkehvirvel. Hvis jeg er interesseret i dårlige argumenter og mærkelige holdninger så skal jeg nok selv opsøge jer!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rasmine3
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 09:51

Rasmine3:


Er 110% enig med dig i dine betragtninger om både fanatisme(både i den ene og den anden grøft), og også dine betragtninger om det dårlige moment. Den med de dårlige momenter kan jeg dog også være slem til selv at falde i, hvis det dårlige moment er af en jeg VED hvordan rider, så kan jeg også komme til at sige, det er jo bare lige fanget dårligt, selvom om jeg dagen før selv har kommenteret ud fra et billede.


Men så er 100kr. spørgsmålet. Hvor mange dårlige momenter skal der til før man kalde det en tendens?


Men fordi du nu generelt lyder super fornuftig er jeg lige nød til at stille dig dette spørgsmål, da dette udsagn skær mig i øjnenen "Ja jeg foretrækker nu et næsebånd så min hest går med lukket mund og så jeg har en let kontakt til biddet"


Tror du hesten åbner munden uden grund.

Jeg må indrømme jeg rider uden næsebånd, eller med et løst næsebånd(de anbefalede to fingre på højkant) da jeg som alle andre kan komme i en situation hvor jeg får taget lidt for hårdt, enten pga af dårlig timing, eller fordi situationen er eskaleret.

Og så vil jeg meget gerne at min hest har muligheden for at aflade det pres væk fra tunge m.m., og det har den IKKE hvis den blot støder i et nyt pres fra næsebåndet.

Det vil i stedet øge dens ubehag og den stress vil øges.


Derfor bliver jeg meget ked af det udsagn, i et ellers meget fornuftigt indlæg. Har du lyst til at uddybe det lidt?



"Når man går mere op i at komme den rigtige vej til målet, end målet i sig selv"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sofie....
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 10:03

Vi 2 kommer ikke langt i denne diskussion, det ved vi


kan så se du også kender jeanette privat og hendes hund er på din præs. (som skrevet tidligere er det for at sætte tingene i perspektiv. hunden er sikkert lige så skøn som alle andre, men ifølge nogle lider disse hunde i deres sind, og kan være farlige for deres omgivelser. ikke at jeg er enig i det)


Men du ved også min hest ikke lider overlast, og at den ikke går "rollkur" og at den kan gå både for, i og bag lod.


Rosalia har det fantastisk :-) det går jeg udfra at din lille charmeprins også har.


Og så vil jeg lige slå fast med 7 tommer søm at PM ikke er nogen guru for mig eller ret mange andre der udfører denne ridning. denne ridning har eksisteret i mange år og har intet med rollkur at gøre.


Hopper af tråden nu og tager ud og rider, meget bedre at bruge sin energi på det



0
0
Svar på denne tråd
 
 Indsnævring af luftrøret.
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 10:04

Det jeg hæfter mig ved i undersøgelsen, er at der står, at lige så snart hesten blev spændt ind, var der tydelig indsnævring i luftrøret. Så uanset om der er modstand eller ej, om hesten går i LDR eller rollkur eller hyperfleksion - så er det fakta, der er til at tage og føle på.


..."Hver hest blev derefter longeret med korte indspændinger i skridt trav og galop. På skærmen kunne Ulf-Michael Stumpe straks se, hvordan strubehoved og hals/svælg forandrede sig under hyperfleksion. Ved sammenrulning af halsen blev der presset fedtvæv og muskulatur sammen i ganascheområdet.


Han mener at indsnævringen af halsen kan føre til problemer i ridningen. Hesten vil forsøge at strække hovedet frem, den vil forsøge at undgå de stærke hænder eller indspændinger ved at spænde i musklerne i halsen og strubehovedet. Disse spændinger forplanter sig i hele kroppen"...


Det er muligt, at Rosalia har ret, når hun kommer med påstanden om, at det er modstanden, der giver den indsnævring, der straks kan ses på skærmen, men er det så ikke påfaldende, at det sker for samtlige 16 heste?

Er det overhovedet muligt at ride hesten bag lod uden den mindste modstand/spænding?



Her er noget fra den del af artiklen, jeg blot satte et link til, fordi det egentlig gav nogenlunde mening via Googleoversæt, men kan se de fleste ikke har læst det alligevel .


..."Teksten til termografibillederne:

Skridt: I naturlig holdning er ganascheområdet mere aktivt end ved hyperfleksion

Galop: I naturlig holdning er flankerne køligere end hos den hest der er indspændt.



..."Iøjnefaldende er ganascheområdet hvor (die Ohrspeicheldrüse) ørespytkirtlen (?) befinder sig. Den kirtel stimuleres gennem tyggen og arbejder på en afslappet hest på højtryk.


Også farvemønstret på halsen forandrer sig i forhold til hoved-hals position: I naturlig holdning udstråler vævet mere varme end i hyperfleksion.

Iøjnefaldende er den røde plet en håndsbredde bag ørene på galopbilledet af hesten i hyperfleksion. Heuschmann formoder at der på dette sted sker en anspændhed/forkrampning af de/det korte hoved-hals muskelsystem - derfor kommer der en øget varmeudveksling i området. Er musklerne spændte går hesten ikke længer taktrent og løsgjort. Hvor meget hestene i forsøget under hyperfleksion spændte i rygmusklerne er ikke muligt at se på billederne. Dertil må ryggen fotograferes ovenfra og det er ikke muligt ved longering. Termografibillederne registrerer kun den overfladiske varmebelastning og siger ikke noget om blodgennemstrømningen i de dybereliggende muskler"...


Som jeg ser det, så viser de først en hest i naturlig holdning, for at se hvordan hesten belastes i naturlig holdning - derefter tages der billeder af samme hest i hyperfleksion/LDR, og så kan man se, hvor forskelligt hesten belaster sin krop ud fra hoved-hals holdningen.

Nogen herinde mener så det er et + der er stor aktivitet i flankeområdet ved hyperfleksion, andre at det er et minus. Ud fra det Linda skriver, virker det som om hesten kompenserer for det manglende luftindtag ved at øge aktiviteten i flankeområdet. Det kan vel ikke være et plus ?...


Forresten er det spændende at læse de forskellige tolkninger af undersøgelsen der dukker op...det er altid godt, at se tingene fra forskellige vinkler ...







De venligste hilsner Louise

***


I TRAIN HORSES TO EAT CARROTS


0
0
Svar på denne tråd
 
 Linda skriver
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 10:07

Hov, det Linda skriver, er skrevet i den anden LDR tråd her er en kopi


..."MEGET kort - og lidt firkantet - fortalt, vil der ved "unaturligt" statisk muskelarbejde ske, det at:

  • de muskler, som skal stabilisere udsprings- og tilhæftningspunkterne (for de statisk arbejdende muskler), vil blive mere belastede med statisk arbejde
  • de kropsbevægelser, som kommer til at "mangle" i de statisk arbejdende områder, må om muligt udkanaliseres i andre kropsområder (muskler og led), som ellers IKKE er beregnede til dette.



Hilsen Linda"...






De venligste hilsner Louise

***


I TRAIN HORSES TO EAT CARROTS


0
0
Svar på denne tråd
 
 Let kontakt
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 10:17

NinaSt er inde på noget af det, jeg også synes er ret vigtigt i LDR debatten: ..."Rosalia, mener du at den tegnede equipage forestiller en hest, som selv vægler at gå med næsen bag lod?


Eller mener du "bare" at den er redet derned med mindre end tre kilos træk i hver tøjle (hvad var det nu tøjletræks-undersøglsen viste som gennemsnitligt tøjletræk hos dressurrytterne?)?"...


Her er noget af den artikel Nina nævner



I artiklen Så meget træk lægges der i hestens mund i Equipage fra august 2004, fremgår det, at ingen af de testede ryttere kunne ride med en konstant blød kontakt.


Der blev testet 15 professionelle ryttere i alt, blandt andet dressurrytter Lone Jørgensen og militaryrytteren Ingrid Klimke - begge ryttere der anerkendes for at ride med blødest mulig og mest følsomme hånd. Der var 1 westernrytter med i forsøget Grischa Ludwig, flerdobbelt europamester, for at man kunne sammenligne trykket i hesten mund ved henholdsvis løs tøjle (western) og permanent tøjlekontakt (dressur).


Hos dressurrytterne gik graferne hele tiden op og ned og indikerede, at der ikke på noget tidspunkt var nogen konstant forbindelse. Så kan man spørge sig selv om den ønskede konstante forbindelse til hestens mund, som det fordres i dressuren overhovedet er mulig - og kun westernrytteren holdt sig indenfor grammene, dressurrytterne var alle oppe på kg., nogle endda over 25 kg. træk i hestens mund.


Alle rytterne mente de havde en lettere kontakt til hestens mund i galop end i trav - men tallene viste det stik modsatte, så der var tale om en bedragerisk fornemmelse. Det synes jeg er tankevækkende, for vi kan godt sidde på ryggen af hesten og have en fornemmelse af, at der kun er en let blød kontakt, men hvis vi fik sat tøjletræksmålere på, ville virkeligheden nok være en anden.


På graferne herunder vises tøjleværdierne i henholdsvis skridt, trav og galop. Begge tøjler er lagt sammen.

Hos westernerytteren er det kun hestens nik med hovedet, der giver de svingende udslag på kurven.


Tallene ved kilogram: 0 - 2,5 - 5 - 7,5 - 10 - 12,5 - 15kg.





Fra galop til parade. Rød: Venstre tøjle - Blå: Højre tøjle.






De venligste hilsner Louise

***


I TRAIN HORSES TO EAT CARROTS


0
0
Svar på denne tråd
 
 Roselina..
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 10:25

Jeg må melde mig ind under fanerne med Rosalina - tildels ihvertfald.


Jeg var til arrangementet torsdag aften med Andreas Helgstrand til hingstekåring, hvor der netop var fokus på dette, han havde dyrlæger med inde over det, der tegnede og forklarede, gennemgik en helt masse osv osv - og Andreas red og forklarede også en hel masse om det, og jeg kan roligt understrege at han ikke på noget som helst tidspunkt red hesten der ind med hovedet under tvang fra tøjlen, men udelukkende med god ridning fra resten af hans og hestens krop.

Sådan en gang indspænding på billederne der, tvinger hesten ind, uanset hvad man syntes eller ej, for den bliver nødt til at gå der. Hvis den vil slå fra får den et ryk fortil, den kan ikke slippe derfra med så stram en indspændning, så jeg holder også på den er tvunget derind, og jo jo, den giver muligvis efter, for den har ikke andet valg!


jeg syntes det er rigtig spændende, og jeg er heller ikke fortaler for det i kæmpe høj grad, men jeg kan nu sagtens mærke forskel. Min kæreste er beridder og rider en hest i alm holdning, men skal han løsgøre en hest, så kan han godt finde på at arbejde lidt dybere, lidt længere ind, og mere ud i siderne af hesten, og det hele kan han gøre med en sytråd på stort set de fleste heste, også den jeg selv kæmper med herhjemme nogle gange, det handler om korrekt ridning bagfra, for vægt og hjælpere ( og med tøjlen som hjælp, mener jeg kun som støtte og ikke som hiveredskab )

Jeg kan love jer for at min den store bare er smidig som en kat når han har redet den, jeg føler jeg sidder på en hel anden hest, der vil alt der hele, flytter sig rundt i versader, vigninger og alt mulig andet godt, som om det var det eneste han var født til, og bare går med bagfra som om han har fået en ekstra motor på.


Lige som jeg mener at alle hjælpe tøjler og andet ikke bør bruges uden kyndig vejledning, mener jeg heller ikke at ridemetoder som LDR skal bruges med mindre man er instrueret og får hjælp til det som alm rytter.

Jeg syntes LDR er ok, men alting med måde, og det udtryk har nogle desværre glemt.


Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)


Fotografering tilbydes, skriv for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bevist?
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 10:37

Hvad "beviser" undrsøgelsen?


11 min. med lange indspændinger <-> 14 min med korte indspændinger:


Ved korte indspændinger blev fedt og muskulatur presset sammen. - Godt så, korte indspændinger er æv. Det vidste vi jo godt?


Påstand: Hesten vil forsøge udvide luftveje => muskelspændinger forplanter sig i hele kroppen. - Denne påstand understøttes ikke af termografibillederne? Hesten er ikke specielt rød foran sadlen? - Jeg havde nok forventet en aktiv underhals, da argumentet er, at bag lod er forårsaget af muskulatur på underhalsen?


Formodning: skiftende tryk i svælg/hals kan hver 16. gang give sprængning af slimhinden, når hesten longere 14 min. med korte indspændinger.

Formodning: fastklemt blodåre kan hver 16. gang give sprængt slimhunde, når hesten longeres med korte indpændinger.


"Heste der var stramt indspændt havde, uafhængigt af gangart, en højere hjertefrekvens, end dem med løse indspændingstøjler." - Rosalinas artikel.


Nu har undersøgelsen jo også vist, at hestens luftveje blev presset sammen ved longering med korte indspændinger i 14 min. Det vil selvfølgelig resultere i en hurtigere hjertefrekvens.

Undersøgelsen er endnu ikke færdig med at behandle indsamlede data med hensyn til om den øgede hjertefrekvens skylles psykisk stress eller fysisk belastning.



Så undersøgelsen har vist, at longering med korte indspændinger i 14 minutter er noget skidt.


Umiddelbart finder jeg ikke Stumpe's påstand fuldt underbygget ud fra termografi-billederne - uanset hvad er det kun en påstand.


Hans formodninger kan være ok, men er ikke bevist, derfor er der blot tale om formodninger.


Hjertefrekvensen er ikke behandlet færdig.


Mere?


Cirkelinemus .


Interesseret i Kranio-sakral-terapi udført af erfaren terapeut mellem Viborg og Hobro?

Se min præsentation for yderligere oplysninger.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blød hånd og LDR
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 10:46

Stedet er fortaler for LDR, så der er ikke noget fordækt eller forbudt i at påpege, at hestene bevidst rides bag lod.


www.helgstranddressage.com/ heste_rooswelt.html


Her er tale om en hest på 4 år, hvor mange gange mon den skal støde ind i de korrigeringer rytteren giver, før den går LDR for en "blød hånd"?


---


Og med hensyn til hvad der er LDR, hyperfleksion eller rollkur så dækker det i bund og grund over det samme - disse ryttere er filmet d. 22.05.2010, og på det tidspunkt var rollkur blevet forbudt af FEI - men det her er altså stadig ok og ikke rollkur, men LDR, siden det ikke blev påtalt eller stoppet.


www.youtube.com/watch?v=7DZ-yRhV04w


Her er FEI´s nye retningslinier:


www.fei.org/sites/default/files/ file/OFFICIALS%20%26%20ORGANISERS/ Stewards_Manual/ Stewards%20Manual%20Ne...lcoats.pdf




...og en joke om hvor ubrugelige de er:


www.youtube.com/ watch?v=tBLPX8cAdeI&feature=related











De venligste hilsner Louise

***


I TRAIN HORSES TO EAT CARROTS


0
0
Svar på denne tråd
 
 Men Rikke
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 10:47

Men Rikke nu har vi jo mere end en gang set at mange af AH's heste har lært at komme derind under brug af meget stramme glidetøjler. Så lære de ret hurtigt at der ingen pointe er i at at kæmpe i mod, og derfor kan man ride dem derned for en meget let hånd. Har du en god timing kan det også nemt indlæres med ganske simpel negativ forstærkning, men i indlærings processsen skal der igen bruges et ret højt pres. Nogle er også så heldig at de har en hest med en ufattelig følsom mund, som gør alt for at komme væk fra bidet, og derfor ret hurtigt selv tilbyder denne holdning. Men gør det det i orden?



Jeg var ikke selv til AH's clinic, så kan ikke rigtig udtale mig om den, men har fra folk med ret meget viden om biomekanik(bla. en dyrlæge) hørt at det var nogle ufattelig tynde argumenter de kom med, hvis ellers man har sat sig lidt dybere ind i hestens krop, psyke og indlæring, men igen var der ikke selv, men har fået det genfortalt af flere.


Og har set video derfra hvorhan taler om takt mens hesten passer fint afsted!



"Når man går mere op i at komme den rigtige vej til målet, end målet i sig selv"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sarah »Losell og Maze«
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 11:12

Sarah »Losell og Maze«: det med næsebåndet tror jeg der er mange meninger om. Min erfaring er, at jeg skal have meget, meget mere fat i biddet hvis jeg rider uden næsebånd, end hvis jeg rider med næsebånd. Som jer ser det, så åbner hesten munden for at undvige presset fra biddet - og ergo er jeg nødt til at tage endnu mere fat for at få hesten til at gøre det ønskede fordi den undviger biddet. Jeg ser derfor næsebåndet som et hjælpemiddel der gør det rarere for både hest og mig, da jeg ikke skal hive ligeså hårdt i metalstangen i hestens mund for at få den ønskede effekt. I hvert fald på mine heste er det lidt ligesom at tisse i bukserne hvis jeg tager næsebåndet af; formålet og tanken er god nok, men man ender i sidste ende med at være dårligere stillet. Men jeg kan så også kun tale af erfaring ud fra egne heste. I hvert fald fungerer de noget bedre med næsebånd end uden næsebånd. Jeg ser næsebåndet som et hjælpemiddel på højde med pisken; for mig gør næsebåndet at jeg skal have meget mindre fat i metalstangen i hestens mund, ligesom en markering med pisken kan lære hesten, at den skal reagere for rytterens ben med et let pres, fremfor at man sidder og banker løs på den med benene.


BTW, så var jeg til clinic med AH i Herning, og jeg fik der et rigtig godt indtryk af LDR, og gik ud derfra med en fornemmelse af, at det ikke er en katastrofe hvis hesten går bag lod. Jeg var en af de få der blev til det faglige - der var mandefald da der gik for meget dyrlægesnak i den. Nu ved jeg ikke det store om biomekanik, men jeg faldt i hvert fald ikke over nogle dårlige argumenter. Det indtryk fik Pia Munck så spoleret senere

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rasmine3
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 11:33

Men Rasmine er det så ikke bare en symptom behandlig du laver, for for mig at se, er det jo fordi dit signal ikke virker ordentligt. Altså hesten åbner munden istedet for at stoppe, fordi det plejer at virke. Normalt åbner hesten munden når ubehaget bliver for stort, hvilket kan være meget forskelligt fra hest til hest, men man kan selvfølgelig også have fået den trænet til at gøre det, feks fordi man måske giver efter når den åbner munden, fordi man selv synes det er ubehageligt, og man så har belønnet den for at åbne munden, istedet for at holde det lette pres indtil den stoppede, og så gave efter.


Jeg har i hvert tilfælde ikke oplevet heste der forstå signalet, der åbner munden istedet for at stoppe når de ikke har næsebånd på.


Men så har jeg lige et spørgsmål mere.


Hvad nu, hvis din hest åbner munden, fordi den synes at presset er for højt(det kan godt være et meget lille pres, men stadig ubehageligt for hesten), så møder den så et andet pres nemlig næsebåndet, så den ingen mulighed har for at komme af med dette ubehag, og du opdager ikke hesten ubehag, fordi du ikke kan se den åbne mund, da den kommer frem pga. af næse båndet. Er det iorden?


Jeg siger ikke at det er derfor hesten gør det, det kan som sagt også være noget du har trænet den til(ubevist).


Men jeg bruger også at ride med pisk, hvis jeg har brug for at få forstærket hjælpen for benen. Men det gør jeg for at mindske ubehaget for hesten. Havde jeg ikke pisken, ville jeg være nød til at sparke meget kraftigt ind i hestens ribben indtil den reagerede hvor imod jeg med pisken, blot kan holde det lette pres for benenen, og så forstærke ganske let med pisken, og så få lov at fjerne presset igen når hesten reagere blot et skridt frem. Her er mit mål dog at mit signal for benen skal blive så godt, at jeg ikke har brug for pisken mere. Hjælpe midler er for mig som syge beslag, noget der skal bruges i en periode, for at bedre det endelig resultat, men ikke noget man må blive afhængig af.


Giver det på nogen måde mening?



"Når man går mere op i at komme den rigtige vej til målet, end målet i sig selv"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskning er ikke noget værd
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 12:01

Cirkelinemus: ..."Så undersøgelsen har vist, at longering med korte indspændinger i 14 minutter er noget skidt"...


Og vi kan ikke bruge noget som helst fra de andre undersøgelser der er lavet.

Vi kan ikke bruge det til noget som helst, at langt de fleste heste rides med ultra stamt næsebånd.

Vi kan ikke bruge det til noget at hestene ikke længere formår at lave piaffe og passage.

Vi kan ikke bruge det til noget at hestene går utaktede...intet sladre om at dyrene går rundt med spændinger i kroppen - for det er ikke bevist ...


..."Hans formodninger kan være ok, men er ikke bevist, derfor er der blot tale om formodninger"....bør disse formodninger ikke komme den der ligger krop til LDR-eksperimentet til gode?


HVAD GØR LDR GODT FOR?


Hvorfor er en metode, der er opstået ud fra at skulle underkue besværlige heste, nu blevet hvidvasket til at handle om smidigørelse og korrekt træning af dressurheste???...



"I had a very difficult horse, the horse I had bought for my daughter - that yearling colt. He was extremely difficult so he was a very good learning experience for me.


I had to invent a lot of stuff, because in the traditional way, I was not able to ride him.

I had to experiment a lot, and I started riding him deeper, more over his back, because he had a tendency of hollow his back and go short in the neck - I had to make him round and his frame go longer.


That's actually where it started, and I had very good results with that horse. That was how, he ended up taking me into the Dutch team."


"It was just a matter of testing and experimenting.

I couldn't get him on the bit, he was extremely difficult in the mouth, very sensitive, you could not even touch him in the mouth or the back would be gone again.

I really had to get a connection on my snaffle to make him stretch.

It took about a year and a half, and then we finally agreed - okay I'm going to put you real deep and I'm going to get the contact from there and then I can get you longer. He was also very hot and very sensitive to the leg. He was an extremely difficult horse but at the end, we got it."...


www.horsemagazine.com/CLINIC/J/ JANSSEN_SJEF/interview_withsjef.htm





Findes der én eneste bog om uddannels af hest, der beskriver hvorfor LDR eller sågar bare bag lod, er opbyggende for hesten - eller én eneste bog om biomekanik, der underbygger disse formodninger, eller de påstande der blev fremført under LDR-showet i Herning, eller nogle af de påstande der bliver fremført her på HN???...


Hvad bygger i jeres opfattelse af at bag lod/LDR er vejen frem til at uddanne en hest korrekt?




De venligste hilsner Louise

***


I TRAIN HORSES TO EAT CARROTS


0
0
Svar på denne tråd
 
 DM viste en tendens
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 12:30

Var til Dm i dressur om søndagen og se finalen. Håbede på at blive modbevist i mine antagelser om, at det er som at lede efter en nål i en høstak, at se en hest der bliver redet afspændt, rentaktet og med næsen foran lod. I forhold til næseryggen foran lod, så kan jeg fortælle at jeg tog 102 billeder af heste på opvarmningsbanen og på konkurrence banen. Har ikke et eneste billede af en hest der går med næseryggen foran lod :(


Betyder det så, at jeg bare var uheldig og fik taget billeder af alle de "uheldige" momenter?


Nej! Det var altså desværre den sørgelige tilstand som toppen af dressur ryttere i DK kunne præstere. At der så har været ryttere, der har redet deres heste med næsen foran lod, det kan jeg ikke undsige mig har fundet sted, men løsgjorte og afspændte samtidig, det så vi der var afsted ikke....


Det er problematisk, at det i den grad er blevet så acceptabelt både visuelt, træningsmæssigt og i dommernes bedømmelser!


Hilsen anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 13:20

Vil på ingen måde udtale mig om din måde at ride Rosalia på, da jeg ikke ønsker at blive personlig i denne debat, det har der været rigeligt af. Det fremmer ikke debattens saglighed.

LDR- Rollkur, det bliver kaldt mange ting... Men det er nu engang potato potaato, tomaato tomato....


Jeanettes hund er på min præsentation, da jeg ikke kan ligge billeder ind i tråde uden de befinder sig på min præsentation først(er ikke super skarp til det billed sjov), men ja jeg kender Jeanette privat(og det er et venskab jeg værdsætter højt) Men jeg begriber ikke hvorfor det skal blive personligt??

Kan se en masse muskelhunde og tatoveringer på din profil.


Dvs. du har simpelthen tjekket Jeanettes profil ud, for så at gøre debatten personlig....?

Min charmeprins har det herligt, han nyder at gå på græs


Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt svar.
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 14:32

Forskning er da altid noget værd. Man skal bare ikke drage forhastede konklusioner!


Og undersøgelsen viser en stor forskel på longering med lange indspændinger i 11 minutter og korte indspændinger i 14 minutter. - Ikke andet.


Undersøgelsen legitimerer faktisk longering med lange indspændinger. Holdningen her på HN har jo generelt været, at longering med indspændinger var mishandling af hesten. Det er så bevist, at hesten med lange indspændinger faktisk godt kan arbejde korrekt?


Så - jo, man kan da helt sikkert bruge noget fra undersøgelser.


"Vi kan ikke bruge det til noget som helst, at langt de fleste heste rides med ultra stamt næsebånd.

Vi kan ikke bruge det til noget at hestene ikke længere formår at lave piaffe og passage." - Roselina


Er der lavet undersøgelser om dette? - Eller er det din egen - subjektive - mening?



Med hensyn til dit link, hvor Hr. janssen udtaler sig om sine eksperimenter , så kan jeg ikke se, han siger, at hesten skulle kues? Han siger den var meget svær - og beskriver dens følsomhed for hånd og schenkler, og at den hulede ryggen. Vi ved jo, at han først lærte at ride i en sen alder, så måske han ikke har været helt klar i signalgivningen fra start? Og generelt kan meget følsomme heste være meget svære at administrere.


Nu er bøger ikke nødvendigvis den eneste sandhed - eller overhovedet en sandhed.

Jeg prædiker bestemt hverken for eller i mod nogen ridestil, træningsmetode eller naturalistisk hestesyn. Jeg prædiker åbenhed over for, hvad hesten signalerer til mig som rytter.


Cirkelinemus



Interesseret i Kranio-sakral-terapi udført af erfaren terapeut mellem Viborg og Hobro?

Se min præsentation for yderligere oplysninger.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pia Munch - skør kule
Forfatter: 
Dato:  17-02-2011 22:17

har igen reel viden og håber VIRKELIGT at dem der er interesseret i hesten biomekanik vil rette deres blikke mod dyrlæge og berider Gerd Hausmann.


0
0
Svar på denne tråd
 
 denne .
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 18:26

Denne her tråd er både relevant og så lærerig og fuld af fakta, at den skal hives frem igen.

 

Faktisk burde den på museeum, hvis den ikke allerede er det? Nu opfordrer jeg til det. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 18:31

Det er ogsaa passende, eftersom en hest med blaa tunge netop har vundet Olympisk soelv med 88% efter at FEI lod ekvipagen traene rollkur i en afskaermet arena i dagene op til finalen.


Portrætter males efter foto:


luxmondy.daportfolio.com/



Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(nogenlunde efter Cato)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tv-optagelser
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 21:46

af den afskærmede opvarmningsbane, hvor INGEN måtte se, hvad der foregik.

Og når man så ser, hvad der foregik, kan man jo sådan set godt forstå det....

 

www.youtube.com/ watch?v=3refcSYM_V4&fe...e=youtu.be

 

 


:-) fra NinA



Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Thumbs up
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 22:11

Hestene (Y) (Y) (Y) godt initiativ :-)




 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 med til samling
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 22:18

Denne artikel skal lige med til samlingen:

 

horsesforlife.com/ IntroductiontoDr.GerdH...annArticle




 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift her
Forfatter: 
Dato:  10-08-2012 00:30

NinaA- Hver gang den video du viser her, bliver linket til på FEI's facebook side, bliver kommentarerne slettet og en masse folk er blevet blokeret fra FEI's facebookside, fordi de har linket til den video.

 

Hvor er det bare korrupt. ØV!


 

 

Inkarneret dressur rytter

 

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Men det er
Forfatter: 
Dato:  10-08-2012 01:44

jo aldrig særlig sjovt at blive taget med bukserne ned....


:-) fra NinA



Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 longering?
Forfatter: 
Dato:  10-08-2012 15:09

Synes det er lidt mærkeligt at undersøgelsen er lavet af heste, der longeres og spændes ind - LDr vil da altid være betydeligt mildere end en indspændingtøjle, der jo ikke giver efter.....LDR handler jo i høj grad om fleksibilitet i rytterens hånd/albuer.

 

Men ok - longering med indspændingstøjler svarer vel til ekstrem rollkur - men at det ikke er godt for heste, er der vel ingen der er i tvivl om?!?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Også under rytter
Forfatter: 
Dato:  10-08-2012 15:31

Dutch and Danish researchers presenting at the 10th Equitation Science conference currently underway in Edinburgh, Scotland, have found that compared to other head and neck positions, horses ridden in hyperflexion, or "low deep and round" are likely to be exposed to higher levels of physiological stress.

 

www.horsesandpeople.com.au/ component/content/article/364- hyperflexion-ises2012-stress.html




 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvorfor ...
Forfatter: 
Dato:  10-08-2012 15:32

hvorfor sammenligne, når begge ting er unødvendigt.

Om det gør mest ondt at blive skoldet eller slået er vel ligemeget, hvis det ikke sker, men straks det er dyr man "behandler" sådan, så kan man ævle løs om synd, træning, smertetærskel og hvad der er værre.

 

Kunne man bare ikke selv blive dygtigere, så man slap for disse ting, men det er jo lettere at skyde skylden på den dumme hest og så skal den bare lære det......... Og frem med indspænding og mystiske træningsmetoder, der intet har med hestens naturlige bevægemønster at gøre.

 

Jeg fatter bare ikke den holdning.


Mvh

Henrik


BestBreed Mustang

"True Horse Power"

Tilridning, ridning og skadesbehandling.

www.us-mustang.com

www.facebook.com/BestBreedMustang

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bange for frie tøjler..
Forfatter: 
Dato:  13-08-2012 19:40

Den med rytterne synes jeg er skræmmende..
Rytterne udtaler de er bange for at miste kontrollen over hesten, hvis de slipper mere fortil

Den dag jeg ikke kan ride min hest for løse tøjler, er det på tide jeg sætter den i stald..

Blev helt ked af at læse den sætning..
Hvad skulle der ske?
Hvis hesten virkelig ønsker at løbe, så havde den gjort det.. Så havde hverken kandar, pelham eller andre grusomme ting kunne holde på dyret..

Det samarbejder kun fordi det gerne vil samarbejde, det behøver man ikke LDR til..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider